Ευνοημένοι θα είναι οι προϊστάμενοι διοίκησης από το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο, οι διατάξεις του οποίου είναι ενσωματωμένες στο πολυνομοσχέδιο, που κατέθεσε το βράδυ 12-12-2015 η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα αναφέρεται πως το επίδομα θέσης προσαυξάνεται κατά 14% στη συγκεκριμένη κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων. Ταχύτερη θα είναι η μισθολογική εξέλιξη των πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Επιπλέον, κατά 20% υψηλότερος θα είναι ο βασικός μισθός των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, Γενικών Διευθύνσεων και Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και Συντονιστών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των κατόχων μεταπτυχιακών – διδακτορικών τίτλων.
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Παράλληλα θεσπίζεται μπόνους για τους πιο αποδοτικούς υπαλλήλους, οι οποίοι εκτιμάται ότι αποτελούν το 5-15% του συνόλου, το οποίο –όμως– θα δοθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2018, μετά από δύο ατομικές αξιολογήσεις. Εξάλλου, στο νέο Μισθολόγιο εντάσσονται και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που ανήκουν στο Δημόσιο, φέρνοντας έτσι μειώσεις μισθών σε ορισμένες κατηγορίες στελεχών τους.
Τι προβλέπουν οι διατάξεις για το νέο Μισθολόγιο
Τι προβλέπουν οι διατάξεις για το νέο Μισθολόγιο
Πιο αναλυτικά, στο νέο μισθολόγιο, το οποίο θα είναι "δημοσιονομικά ουδέτερο" όπως προβλέπει το νέο Μνημόνιο, υπάγονται όλοι οι μόνιμοι και δόκιμοι δημόσιοι υπάλληλοι καθώς και οι υπάλληλοι σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου στο Δημόσιο (Υπουργεία, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, κλπ.), ΟΤΑ, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (π χ Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης) , αλλά και στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που ανήκουν στο κράτος.
Η νέα μισθολογική κατάταξη πραγματοποιείται ανάλογα:
*Με την εκπαιδευτική κατηγορία
*Τα έτη υπηρεσίας
*Τα αυξημένα τυπικά προσόντα
*Την κατοχή θέση ευθύνης.
Προβλέπεται πιο αργή μισθολογική εξέλιξη, δηλαδή ανά 2 έτη, για τους υπαλλήλους χαμηλών τυπικών προσόντων (Δευτεροβάθμιας ή Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης) και πιο γρήγορη, δηλαδή ανά 3 έτη, για αυτούς με υψηλά προσόντα (Πανεπιστημιακής, Τεχνολογικής Εκπαίδευσης)
Προβλέπεται ιδιαίτερα προωθημένη μισθολογική κατάταξη για υπαλλήλους με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (4 χρόνια από 2), διδακτορικό (12 χρόνια από 6) ή αποφοίτους της Ενικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (10 χρόνια συν ένα για όσους αποφοίτησαν με άριστα και από 6 συν 1), καθώς επίσης και για τους προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων και Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και Συντονιστών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων για τους οποίους προβλέπεται προσαύξηση του αντίστοιχου βασικού μισθού κατά 20%.
Υπάλληλοι που δεν κατέχουν τα αντίστοιχα τυπικά προσόντα να μην κατατάσσονται σε εκπαιδευτική κατηγορία που αντιστοιχεί στα τυπικά τους προσόντα με μία μικρή προώθηση κατά ένα μισθολογικό κλιμάκιο.
Προβλέπεται η ένταξη στις διατάξεις του νέου νόμου της μισθολογικής κατάταξης των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων καθώς και των μετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν στα πολιτικά γραφεία μελών της κυβέρνησης.
Οι υπάλληλοι που κατά την αξιολόγηση τους λαμβάνουν άριστη βαθμολογία μπορούν να εξελίσσονται γρηγορότερα στη μισθολογική κλίμακα και σε ποσοστό 5-15% επί του συνόλου των υπαλλήλων, ανάλογα με τις εκάστοτε δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας. Η σύνδεση μισθού – ατομικής επίδοσης θα ξεκινήσει από την 1η Ιανουαρίου του 2018, προκειμένου να υπάρξει ένα διάστημα δύο ετών για την εφαρμογή του επερχόμενου νόμου περί αξιολόγησης.
Οι μηνιαίες τακτικές αποδοχές του υπάλληλου αποτελούνται από:
* Το βασικό μισθό. Ο βασικός μισθός προσαυξάνεται κατά 10-15% ανάλογα με το βαθμό που καταλαμβάνει ο κάθε υπάλληλος.
* Τις οικογενειακές παροχές
* Το επίδομα θέσης. Για τους προϊσταμένους διοίκησης προσαυξάνεται κατά 14% μεσοσταθμικά, σε σχέση με το σημερινό ισχύον). Αυτό δεν αφορά τους προϊσταμένους σε ΝΠΙΔ και ΔΕΚΟ.
* Την αμοιβή ανάλογα με την περιγραφή θέσης καθηκόντων
* Το επίδομα παραμεθορίων περιοχών (επιπλέον 100 ευρώ)
* Την προσωπική διαφορά.
Διατηρείται το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2017, οπότε θα υπάρξει εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται αποζημίωση εργασίας λόγω υπέρβασης του υποχρεωτικού ωραρίου μόνο για την αντιμετώπιση εποχικών, έκτακτων ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών.
Για τους υπαλλήλους που διορίζονται σε διοικητικά συμβούλια νομικών προσώπων προβλέπεται η επιλογή μεταξύ των αποδοχών της οργανικής και αυτών της νέας θέσης.
Σε περίπτωση αύξησης του βασικού μισθού, αυτή καταβάλλεται σε διάστημα τετραετίας.
Ρυθμίζεται το θέμα της διατήρησης τυχόν προσωπικής διαφοράς στις περιπτώσεις μετάταξης ή μεταφοράς του υπαλλήλου σε άλλο φορέα από αυτόν που υπηρετεί. Δεν διατηρείται η προσωπική διαφορά για τους μετακλητούς υπαλλήλους.
Τι κοστίζει το νέο Μισθολόγιο
Η ετήσια δαπάνη για τα έτη 2016-19 ανέρχεται σε 107 εκατ. ευρώ από την επανακατάταξη στα νέα μισθολογικά κλιμάκια των υπαλλήλων του Δημοσίου.
Η ετήσια δαπάνη ύψους 143 εκατ. ευρώ περίπου από το 2018 και εφεξής, από τη μισθολογική εξέλιξη (ωρίμανση) του προσωπικού των φορέων που υπάγονται στις διατάξεις του υπό ψήφιση νόμου.
Ετήσια δαπάνη ποσού 25 εκατ. ευρώ από την αύξηση των επιδομάτων θέσης ευθύνης στους προϊσταμένους των οργανικών ομάδων.
Ετήσια δαπάνη κυμαινόμενη από 15 έως 46 εκατ. ευρώ, λόγω της καθιέρωσης της προωθημένης μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων λόγω της αξιολόγησης.
Ενδεχόμενη δαπάνη από τη σύνδεση των αμοιβών με την περιγραφή των καθηκόντων, το ύψος της οποίας δεν μπορεί να προσδιοριστεί εξαρτώμενη από πραγματικά γεγονότα.
Οι προκαλούμενες δαπάνης από την εφαρμογή του νέου μισθολογίου καλύπτονται πλήρως από τις προβλεπόμενες δαπάνες του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2015-18 από:
- Τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων.
- Τη μη χορήγηση των κινήτρων επίτευξης στόχων και δημοσιονομικών στόχων.
- Την απομείωση της προσωπικής διαφοράς.