ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
18 Απριλίου 2016:
10η Ευρωπαϊκή Ημέρα
Δικαιωμάτων των
Ασθενών
Η Ευρωπαϊκή Χάρτα Δικαιωμάτων των Ασθενών υποστηρίζει 14 δικαιώματα, που αποτελούν την βάση των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων των Ευρωπαίων Πολιτών, που θα πρέπει να αναγνωρίζονται και να είναι σεβαστά σε κάθε χώρα.
Η Χάρτα έχει
εφαρμογή σ΄ όλους, αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι διαφορές όπως η ηλικία, το
φύλο, η θρησκεία, η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, κ.α., δύνανται να
επηρεάσουν τις ατομικές ανάγκες υπηρεσιών υγείας.
Τα 14
δικαιώματα της Ευρωπαϊκής Χάρτας Δικαιωμάτων των Ασθενών είναι σε τίτλους
τα εξής:
1. Δικαίωμα της πρόληψης
2. Δικαίωμα της πρόσβασης
3. Δικαίωμα της πληροφόρησης
4. Δικαίωμα της συγκατάθεσης
5. Δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής
6. Δικαίωμα της εχεμύθειας και της εμπιστευτικότητας
7. Δικαίωμα του σεβασμού του χρόνου του ασθενή
8. Δικαίωμα της τήρησης προδιαγραφών ποιότητας
9. Δικαίωμα της ασφάλειας
10. Δικαίωμα της καινοτομίας
11. Δικαίωμα της αποφυγής περιττής ταλαιπωρίας, πόνου
& διακρίσεων
12. Δικαίωμα της εξατομικευμένης θεραπείας
13. Δικαίωμα έκφρασης παραπόνων
14. Δικαίωμα της αποζημίωσης
Αναλυτικότερα:
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να απολαμβάνει την παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών προκειμένου να εμποδίσει την εμφάνιση ασθενειών.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας που απαιτεί η κατάσταση της υγείας του. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε όλους χωρίς διακρίσεις ως προς την οικονομική κατάσταση, τον τόπο κατοικίας, το είδος της ασθένειας ή τον χρόνο πρόσβασης στις υπηρεσίες.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφόρησης σχετικά με την κατάσταση της υγείας του, τις υπηρεσίες υγείας και τον τρόπο να τις χρησιμοποιεί καθώς επίσης και σε κάθε διαθέσιμη επιστημονική έρευνα και τεχνολογική καινοτομία.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορίας που μπορεί να τον βοηθήσει να συμμετέχει ενεργά στην λήψη αποφάσεων που αφορούν την υγεία του. Η πληροφόρηση αυτή αποτελεί προϋπόθεση για κάθε θεραπευτική πράξη και διαδικασία, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε κλινικές δοκιμές.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής μεταξύ διαφόρων θεραπευτικών διαδικασιών και παροχέων υπηρεσιών υγείας κατόπιν επαρκούς πληροφόρησης.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΕΧΕΜΥΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να παραμένουν εμπιστευτικά τα προσωπικά του δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων που αφορούν την κατάσταση της υγείας του και δυνητικές διαγνωστικές ή θεραπευτικές διαδικασίες καθώς επίσης και να προστατεύεται η ιδιωτικότητα του κατά την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων, επισκέψεων σε γιατρούς ειδικότητας, και γενικά ιατρικών/χειρουργικών πράξεων.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να λαμβάνει την απαιτούμενη θεραπευτική αγωγή σε σύντομο και προκαθορισμένο χρόνο. To δικαίωμα αυτό ισχύει για κάθε φάση της θεραπείας.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΤΗΡΗΣΗΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας βάσει προδιαγραφών και τήρησης συγκεκριμένων προτύπων.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα απαλλαγής από βλάβη, που προκαλείται από την πλημμελή λειτουργία των υπηρεσιών υγείας, τα ιατρικά σφάλματα και λάθη, και το δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και θεραπείες, που πληρούν αυστηρά πρότυπα ασφαλείας.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα πρόσβασης σε καινοτόμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών διαδικασιών, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και ανεξάρτητα από οικονομικούς παράγοντες.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΠΕΡΙΤΤΗΣ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΝΟΥ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να αποφύγει όσο μπορεί την ταλαιπωρία και τον πόνο σε κάθε φάση της ασθενείας του.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα σε διαγνωστικές ή θεραπευτικές μεθόδους σχεδιασμένες, κατά το δυνατόν, στις ατομικές του ανάγκες.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να εκφράσει παράπονα, οποτεδήποτε έχει υποστεί ζημία και το δικαίωμα να λάβει απάντηση ή άλλη ενημέρωση.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ
Αναλυτικότερα:
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να απολαμβάνει την παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών προκειμένου να εμποδίσει την εμφάνιση ασθενειών.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας που απαιτεί η κατάσταση της υγείας του. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε όλους χωρίς διακρίσεις ως προς την οικονομική κατάσταση, τον τόπο κατοικίας, το είδος της ασθένειας ή τον χρόνο πρόσβασης στις υπηρεσίες.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφόρησης σχετικά με την κατάσταση της υγείας του, τις υπηρεσίες υγείας και τον τρόπο να τις χρησιμοποιεί καθώς επίσης και σε κάθε διαθέσιμη επιστημονική έρευνα και τεχνολογική καινοτομία.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορίας που μπορεί να τον βοηθήσει να συμμετέχει ενεργά στην λήψη αποφάσεων που αφορούν την υγεία του. Η πληροφόρηση αυτή αποτελεί προϋπόθεση για κάθε θεραπευτική πράξη και διαδικασία, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε κλινικές δοκιμές.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής μεταξύ διαφόρων θεραπευτικών διαδικασιών και παροχέων υπηρεσιών υγείας κατόπιν επαρκούς πληροφόρησης.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να παραμένουν εμπιστευτικά τα προσωπικά του δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων που αφορούν την κατάσταση της υγείας του και δυνητικές διαγνωστικές ή θεραπευτικές διαδικασίες καθώς επίσης και να προστατεύεται η ιδιωτικότητα του κατά την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων, επισκέψεων σε γιατρούς ειδικότητας, και γενικά ιατρικών/χειρουργικών πράξεων.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να λαμβάνει την απαιτούμενη θεραπευτική αγωγή σε σύντομο και προκαθορισμένο χρόνο. To δικαίωμα αυτό ισχύει για κάθε φάση της θεραπείας.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας βάσει προδιαγραφών και τήρησης συγκεκριμένων προτύπων.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα απαλλαγής από βλάβη, που προκαλείται από την πλημμελή λειτουργία των υπηρεσιών υγείας, τα ιατρικά σφάλματα και λάθη, και το δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και θεραπείες, που πληρούν αυστηρά πρότυπα ασφαλείας.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα πρόσβασης σε καινοτόμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών διαδικασιών, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και ανεξάρτητα από οικονομικούς παράγοντες.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να αποφύγει όσο μπορεί την ταλαιπωρία και τον πόνο σε κάθε φάση της ασθενείας του.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα σε διαγνωστικές ή θεραπευτικές μεθόδους σχεδιασμένες, κατά το δυνατόν, στις ατομικές του ανάγκες.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να εκφράσει παράπονα, οποτεδήποτε έχει υποστεί ζημία και το δικαίωμα να λάβει απάντηση ή άλλη ενημέρωση.
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να λάβει επαρκή αποζημίωση εντός λογικά σύντομου χρονικού διαστήματος, οποτεδήποτε έχει υποστεί φυσική ή ηθική και ψυχολογική ζημία από ιατρική πράξη, που παρείχε μια υπηρεσία υγείας.
Οι Έλληνες θα
έπρεπε να είμαστε περήφανοι, που η χώρα μας είναι μεταξύ των πρώτων, που
θεσμοθέτησαν σχετικά επαρκή νομοθεσία για τα δικαιώματα των ασθενών, αρχικά για
τους νοσοκομειακούς ασθενείς και στη συνέχεια για όλους. Για να είναι όμως
περήφανοι θα πρέπει να γνωρίζουν αυτή τη πρωτιά και τα δικαιώματα, που τους
παρέχονται.
Δυστυχώς, ελάχιστοι συμπολίτες μας γνωρίζουν την ύπαρξη του άρθρου 47 του Ν.2071/92 [στο τέλος όλος ο Νόμος].
Η οικονομική κρίση,
οι δραστικές περικοπές στον προϋπολογισμό υγείας, οι μειώσεις προσωπικού στα Νοσοκομεία
και την πρωτοβάθμια υγεία, ο «ανύπαρκτος» προϋπολογισμός του Ε.Ο.Π.Π.Υ., η
έλλειψη και μη τήρηση στοιχειωδών κανόνων ασφάλειας των ασθενών και άλλες
«ασθένειες» του Εθνικού Συστήματος Υγείας δημιουργούν ασφυκτικές πιέσεις στα
δικαιώματα των ασθενών.
Αν ως πολίτες δεν
τα γνωρίζαμε μέχρι τώρα, θα πρέπει να ασχοληθούμε επειγόντως σοβαρά με το θέμα
αυτό, διότι δικαιώματα, που δεν γνωρίζουμε, δεν μπορούμε και να τα
υπερασπίσουμε, και η κατάργηση ή η καταπάτησή τους γίνεται πολύ ευκολότερη.
Η νομοθεσία
για τα δικαιώματα των ασθενών στη χώρα μας είναι σχεδόν άγνωστη στους
ασθενείς και τους πολίτες, αλλά και μάλλον άγνωστη και στους επαγγελματίες
υγείας (τι διδάσκονται και πώς στη διάρκεια των σπουδών τους;).
Τα δικαιώματα των
ασθενών αφορούν στα νομικά δικαιώματα, που παρέχονται στους χρήστες των
υπηρεσιών υγείας και όχι στις παροχές ασθένειας, ανικανότητας και αναπηρίας,
που παρέχουν τα ασφαλιστικά ταμεία και η πρόνοια.
Είναι διαπιστωμένο,
ότι υπάρχει μεγάλη σύγχυση γύρω απ’ αυτό το θέμα.
Οι περισσότεροι
ασθενείς θεωρούν τις παροχές ασθένειας ως δικαιώματα, ενώ είναι τα ανταποδοτικά
οφέλη των ασφαλισμένων, σύμφωνα με τον κανονισμό του ταμείου τους.
Τα 10 δικαιώματα,
που προβλέπει το άρθρο 47 του Ν. 2071/92 [στο τέλος όλος ο Νόμος] είναι τα εξής και αναφέρονται σε τίτλους
για συντομία:
1. Το δικαίωμα της πρόσβασης
2. Το δικαίωμα του σεβασμού της προσωπικότητας του
ασθενούς
3. Το δικαίωμα του ασθενούς ή του εκπροσώπου του να
συναινέσει ή ν' απορρίψει οποιαδήποτε ιατρική πράξη
4. Το δικαίωμα να απαιτήσει πληροφόρηση
5. Το δικαίωμα να έχει πλήρη και λεπτομερή ενημέρωση
6. Το δικαίωμα ενήμερης συναίνεσης
7. Το δικαίωμα ανάκλησης της συναίνεσης οποτεδήποτε
8. Το δικαίωμα εμπιστευτικότητας και προστασίας της
ιδιωτικής του ζωής
9. Το δικαίωμα σεβασμού των θρησκευτικών και
ιδεολογικών του πεποιθήσεων
10. Το δικαίωμα διαμαρτυρίας και ενημέρωσης για το
αποτέλεσμα της
Η απομνημόνευση
βέβαια του άρθρου 47 δεν είναι αρκετή, αν δεν γνωρίζουμε καλά και σε βάθος τι
σημαίνει κάθε ένα από τα δέκα δικαιώματα, ποιες είναι οι ενδείξεις, ότι δεν
γίνονται σεβαστά απ' αυτούς, που έχουν υποχρέωση να τα τηρούν, που θα πρέπει να
απευθυνθούν οι ασθενείς ή οι εκπρόσωποί τους για να διεκδικήσουν την τήρησή
τους, με ποιο τρόπο.
Η σύγκριση των
δικαιωμάτων, που προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία και εκείνων της Ευρωπαϊκής
Χάρτας Δικαιωμάτων των Ασθενών δείχνει, ότι επτά από τα 14 δικαιώματα της
Χάρτας δεν προβλέπονται:
1. Δικαίωμα του σεβασμού του χρόνου του ασθενή
2. Δικαίωμα της τήρησης προδιαγραφών ποιότητας
3. Δικαίωμα της ασφάλειας
4. Δικαίωμα της καινοτομίας
5. Δικαίωμα της αποφυγής περιττής ταλαιπωρίας, πόνου
& διακρίσεων
6. Δικαίωμα της εξατομικευμένης θεραπείας
7. Δικαίωμα της αποζημίωσης
Μπορούμε να κάνουμε
πολλά, ο καθένας μόνος του ή μέσω των οργανώσεων πολιτών ή ασθενών στις οποίες
συμμετέχουμε. Απλά, ακόμη και το να μιλήσει κάποιος στον κοινωνικό του περίγυρο
για το θέμα και να δώσει ένα αντίτυπο της Χάρτας ή να δώσει την διεύθυνση της
ιστοσελίδας της Χάρτας στο διαδίκτυο σε φίλους και γνωστούς, στο γιατρό του,
είναι αρκετό.
Το Σωματείο Εργαζομένων του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας σας καλεί να μιλήσετε από σήμερα αλλά και το υπόλοιπο του μήνα Απριλίου και γιατί όχι όλο το χρόνο, για την Ευρωπαϊκή Χάρτα Δικαιωμάτων των Ασθενών και την ανάγκη να καθιερωθεί σαν επίσημη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Σωματείο
Εργαζομένων μέσα από τις δράσεις και παρεμβάσεις του θα προωθεί τα δικαιώματα
των ασθενών, όπως αναφέρονται στην Ευρωπαϊκή Χάρτα Δικαιωμάτων των Ασθενών, που
μπορείτε να εκτυπώσετε στο μπλογκ μας: somateiopgnl.blogspot.gr.
Επίσης, μπορείτε να
δείτε και το σχετικό βίντεο για τη φετινή 10η Ευρωπαϊκή Ημέρα Δικαιωμάτων των Ασθενών.
για το Δ.Σ. του Σωματείου
Λαρίσης Κωνσταντίνος Νάκος Θ. Μ. Χρήστος
Πρόεδρος Γενικός Γραμματέας
ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ/ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΟΝ ΝΟΜΟ